AN/MOMENT
An/Moment
Serhat Kiraz – Hakan Gündüz
16.11.2021-18.12 2021
Önizleme: 15 Kasım Pazartesi, 17:00-21:00
Açılış: 16 Kasım 2021 Salı, 16:00-21:00
Beş yıl önce sanatseverlerle vedalaşan Maçka Sanat Galerisi (MSG), 200’ü aşkın yerli ve yabancı sanatçıyla geçen 40 yıl ardından, Rabia Çapa’nın kurumu devrettiği kızı Didem Çapa ile verdiği ortak karar ile, sanatçı, akademisyen Serhat Kiraz ve sanatçı ve bilgisayar programcısı Hakan Gündüz’ün ‘Moment/An’ isimli sergileri ile sanat gündemindeki yerini tekrar alıyor. Sergi, MSG’de 16 Kasım ve 18 Aralık tarihleri arasında yer alacak.
1976’da, Rabia Çapa ve 1989’da aramızdan ayrılan kız kardeşi, Varlık Yalman Sadıkoğlu tarafından İstanbul Maçka Mim Kemal Öke Caddesi’ndeki modern yapıda kurulan Maçka Sanat Galerisi (MSG), kuruluşundan 40 yıl sonra 2016’da Rabia Çapa’nın verdiği karar ile sanatseverlere veda etti.
Sinan Ödüllü Mimar Mehmet Konuralp, Aydınlatma tasarımcısı Şazi Sirel ve Grafik Tasarımcı, ressam Mengü Ertel’in imzalarıyla 80 m2’lik bir alanda kurulan MSG, bu süreçte arşivini Vehbi Koç Vakfı’na devrederek yine Rabia Çapa ile Sanat Tarihçi, Eleştirmen Dr.Necmi Sönmez editörlüğü ile, kurumun 200’ü aşkın sergilik tarihini farklı kalemlerle belgeleyen ‘Görünmeyene Bakmak’ isimli bir kitabı arşivlerin ve kamuoyunun ilgisine sundu.
MSG şimdi, 40 yıl ardından geçen beş yıldan sonra, Çapa’nın kurumu devrettiği kızı Didem ile verdiği ortak karar doğrultusunda, çağdaş Türkiye sanat tarihine katkıda bulunmuş sanatçı, akademisyen Serhat Kiraz ve sanatçı, bilgisayar programcısı Hakan Gündüz’ün ‘Moment/An’ isimli sergileriyle sanat gündemindeki yerini tekrar alıyor.
Sergide deneyimlenecek yapıtlar bu kez, Mimar Konuralp’in kullandığı 10 x 10 cm’lik ham seramik karoların da etkisi ile, karakteristik denebilecek iç ve dış tasarımı vesilesiyle - kurumu fiziksel ve meta-fiziksel bir ‘harita-metod’ defterine büründüren mekânda- izleyicileri zamana ilişkin uçsuz, bucaksız bir tecrübeye davet ediyor.
Moment/An projesiyle Kiraz ve Gündüz, insanoğlunun varoluşunu emek, farkındalık ve mülkiyet gibi unsurlarla farklı disiplinler üzerinden hesaplanabilir, kazanılabilir, sorgulanabilir ve harcanabilir kılan ‘zaman’a verdikleri fiziksel, kavramsal, akustik, görsel ve kişisel yorumları bitiştiriyor. İkili, kavramsal ve deneyimsel zeminde dün, bugün ve yarını, MSG’deki tarihsel ‘an’ ve ‘mekân’ kapsamında pekiştiriyor, tartışmaya açıyor.
Tarihi duvar saatleri, elektronik çark düzenlemeleri, güneş saati ve sayısal ya da görsel yerleştirmelerle kendi devinimini izleyiciyle edinen ‘Moment/An’ sergisi, deneyim tasarımı ve mekân tarihine göndermelerle zenginleşirken, Kiraz’ın MSG’de açtığı 1984, 1993 ve 2007 tarihli üç ayrı kişisel sergisinden sonra ortaya koyduğu ve aynı zamanda bir Yeni Medya sanatçısı olan Hakan Gündüz’ün de, mekân ve zamana kattığı sanal, psikolojik ve duyusal müdahale ile, yepyeni boyutlar edinen bir proje olarak, kayıtlara geçiyor.
Sergiye bununla birlikte, ‘Mementografi – Andaçnâme’ başlıklı okuması ile, AİCA Türkiye üyesi ve bağımsız gazeteci, yazar Evrim Altuğ da katkıda bulunuyor.